*^* Mitt kaotiska liv *^*

Mitt foto
Västra Götaland, Sweden
Jag är en 24årig tjej som är "mitt i livet", "mitt upp i allt" =) Jag har två tokiga småkillar som gör mitt liv både underbart och helt oförutsägbart galet. Mitt i en stor husrenovering. Började med att vi ville ha en större hall som slutade i en "totalrenovering" och det inkluderar byte av vvs, El, Fönster, flytta väggar, flytta entre, kök, gjuta ny bottenplatta, byta tak... ja det fortsätter. Jag har blivit antagen till Socionomprogrammet i Göteborg vilket känns roligt och spännande. Att man får ta sitt liv till en annan nivå. Varit hemma till och från sedan stora killen föddes för fyra år sedan. Kombinerat mammaledigheten med kortare vikariat, timanställningar och sommarjobb. Fungerat utmärkt då vi kunnat spara mycket dagar, vara mycket med barnen samtidigt som man arbetat, fått livserfarenhet och barnen inte behövt vara alls mycket på dagis. Skolade in lillkillen på dagis nu i augusti. Nu börjar allvaret =) Massa mål och drömmar kring att se världen, skriva en bok och samtidigt vara en bra mamma och uppfostra mina två söner till fina killar. Älskar att klippa och klistra, fotografera och skriva, vilket gör Scrapbooking till ett aldelles perfekt fritidsintresse.

14 jan. 2010

Julafton 2009

Två förväntansfulla killar vaknar på julaftons morgon...
Vi berättar att det dag är Julafton... som de har längtat men ändå varit lite rädda då tomten ska komma... När det var två veckor kvar till jul så frågade Kevin om det var lååångt kvar till jul. Det bekräftade jag, och det tyckte han nog var lite skönt med tanke på tomten... men de har båda i år pratat mycket om tomten och att de vill att han ska komma. Två dagar innan jul då de skulle lägga sig frågade Kevin om tomten skulle komma. Han bet på sitt finger och blev nästan lite skakig. Jag sa att
- jag lovar att han inte kommer imon eller dagen efter det.
- men jag menar om han kommer på julafton mamma!
-ja, det gör han.
- Men mamma, varför har han egentligen ingen mun han kan prata med och inga ögon som han kan se med??
- Det har han älskling. Jag lovar dig att Tomten som kommer, kommer att ha mun och ögon som du kan se!!
hemskt eentligen... vi hade nog tomtemask första året för barnen... för tre år sedan tror jag. Man lurar i dem att tomten finns och är verklig sedan dyker det upp ngn i en plastmask, eller i alla fall en mask där ögon och mun ser ihåliga ut... tänk om vi stött på en sådan människa på stan. och på det stor och tjock och massa skägg.... inte att jag har emot skägg (eller jo förresten=)) men inte om någon är tjock....
- Mamma, jag vill inte ha några julkappar...
han somnade i alla fall sött och sov gott...
På morgonen gick de till sina strumpor och ropade på mig och Robin att de var paket i deras strumpor...





.. och dessutom en chokladtomte!! Är det någon gång man får äta godis, så är det chokladtomte på julafton =)
till och med innan frukost.... de tyckte det var gott... men kunde båda bara äta några bett, kul att det ger resultat att de inte fått godis!! De kan knappt äta ngt om de väl får=)


Här öppnas Ice Age 3!!
De blev superglada!!
Det blev filmmys direkt efter frukost för barnen... medan jag och Robin började förbereda inför julen och gästerna

Ett spel
*lusen* fick de också. Jag minns det sedan jag själv var liten...
Vi spelade nog förresten direkt på morgonen innan frukost allihop... gissa vem som vann?? Mammisen! ;)


Förberett lite glögg... både starkglögg och alkoholfri
Det bjuds alla på när de kommer




På bordet fanns också en skål med pepparkakor som jag och barnen dekorerat

Älskar den brickan... tycker den är såå söt!!

På ett litet bord i köket står en skål med apelsiner och clementiner och pepparkakshuset som Robin och barnen byggt ihop och sedan har jag och barnen dekorerat det


Här är bordsdukningen... glömde ta kort under julbordet så inget kort på det. Blev istället kort på dukningen till gröten

Här sitter alla och tittat på KalleAnka
klockan närmar sig 16


Här äter alla julgröt
Till jul kom min syster, hennes kille och deras två små barn. Min mamma, mormor och mina två morbröder. Robins pappa och hans tjej kom ...



Efter allt ätande var det dags att få Tomtebesök... barnen var rädda... främst Kevin... Oliver hängde nog mer på Kevins rädsla lite grann och ville gömma sig. Kevin var rädd!!
Tomten kom...
Oliver hoppade upp i farfars knä och s fort tomten satte sig så sa Oliver
-Tomten!!, jag önskar mig monstertuck!!
De har verkligen önskat sig ALLT... i VARENDA reklam så önskar de sig allt (konstigt nog helt tysta i reklamerna med dockor, barbiehus, ponnyhästar m.m.)... så har i alla fall inte vetat ngt särskilt som de behöver eller vill ha. sista två veckorna så var det enda de önskade sig mostertruck... Tur att deras farfar inte hunnit köpa något=)
En rädd Kevin i Robins knä och en förtjust Oliver i farfars knä

Men efter någon minut då tomten varit där så sa Kevin
-Det är Anders! Tomten är Anders...
Sedan:
- jag kan hämta mina paket, tack tomten....
Så spela han med och det var inga bekymmer... allt var frid och fröjd

När tomten skulle gå ville han ha kram av alla barnen

Oliver först


Sen Cicero


och sedan Kevin

Barnen lekte med alla sina presenter och had roligt... Sedan lade sig alla barnen och deckade då de var trötta!! När de somnat spelade alla vuxna ett julklappsspel...
Sedan fortsatte vi att spela ett nytt spel "med andra ord 2"
Sedan vid 22 började mamma, mormor, anders och Jörgen åka... mormor ville komma hem så hon kunde förbereda lite inför morgondagen då hon fyller år. Robins pappa och tjej åkte efter Tomten vart här då de skulle vidare till syskon.
Kvar blev Melissa och Bekim och barnen. Cicero vakna och sprang runt och lekte och käka godis... medan vi vuxna satt och spelade i olika lag fram till 00 ca.
Tack för en mysig jul!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar