*^* Mitt kaotiska liv *^*

Mitt foto
Västra Götaland, Sweden
Jag är en 24årig tjej som är "mitt i livet", "mitt upp i allt" =) Jag har två tokiga småkillar som gör mitt liv både underbart och helt oförutsägbart galet. Mitt i en stor husrenovering. Började med att vi ville ha en större hall som slutade i en "totalrenovering" och det inkluderar byte av vvs, El, Fönster, flytta väggar, flytta entre, kök, gjuta ny bottenplatta, byta tak... ja det fortsätter. Jag har blivit antagen till Socionomprogrammet i Göteborg vilket känns roligt och spännande. Att man får ta sitt liv till en annan nivå. Varit hemma till och från sedan stora killen föddes för fyra år sedan. Kombinerat mammaledigheten med kortare vikariat, timanställningar och sommarjobb. Fungerat utmärkt då vi kunnat spara mycket dagar, vara mycket med barnen samtidigt som man arbetat, fått livserfarenhet och barnen inte behövt vara alls mycket på dagis. Skolade in lillkillen på dagis nu i augusti. Nu börjar allvaret =) Massa mål och drömmar kring att se världen, skriva en bok och samtidigt vara en bra mamma och uppfostra mina två söner till fina killar. Älskar att klippa och klistra, fotografera och skriva, vilket gör Scrapbooking till ett aldelles perfekt fritidsintresse.

30 aug. 2009

husrenovering... första bilderna

Ja, här startar vi lite inlägg angående vår omfattande husrenovering...
Vår vill är ett hus från 1938.
Förr var vår nedervåning en gammal cigarraffär. Rummet nedanför vias det... väggarna i en härligmintgrön nyans och golvet kvar sina rutiga plattor sedan affären en gång låg där.



Här nedan är ett kort taget från vårt innegarage... detta garage har vi nu bygg in i huset och höjt golvet till normalnivå. Vi ville framförallt ha större hall... den man ser precis innanför dörren, innan trappan.
Här är hallen... smal och liten...

när vi startade vår renovering så började vi med att borra ett par hål i vår bottenplatta för att se hur tjock den var. det visade sig att den var obefintlig... så vi började hela renoveringen med att bila vårt vår bottenplatta...

vi isolerade och la armeringsnät för att sedan gjuta en ny bottenplatta
Så här såg det ut... De tjockare armeringspinnarna sattes mot väggarna som förstärkning av väggarna, grunden...

Här är i innegaraget, då det fortfarande inte gjorts ngt här. Förutom att jag med kompisar slitit med att dra bort innetaket som bstod av puts, hönsnät, vass/halm (?), som de dessutom satt ca 1milj (!!) spik i som man slet och drog i...
I början hade jag inget sjydd för håret... det murbruket gjorde mitt hår tre gånger så stort... tänk dig hela hårbotten full av grus och håret torrt att det känns alldeles strävt då du tar i det...
Inte lätt at duscha ur... så började sedan använda duschmössa... såg nog ganks akul ut när man gick omkring i arbetskläder, kofot till alla spikarna och duschmössa ;)
Här har Robin startat med entren till huset. vi ska flytta dörren lite och lägga till sidoljus. För att göra det måste en balk in ovanför. Här har vi börjat med att stämpa av inneifrån och sedan göra hål där balken ska in. Sedfan gjuta fast balken efter att man gjort formar som man kan gjuta i och därfter putsa till och göra hål för sidorljus. här är ett sidoljus klart och putsat fint. Dörren är på väg att träda fram...
Här kikar en nyfiken liten Oliver in... dock genom fel ingång...
Här ser man båda sidoljusen vid entren och dessutom fönstrena isatta. gamla dörren är provisoriskt ditsatt så vi har en dörr att stänga om oss... och inte en platsbit ellr playwoodskiva...
Nu går vi vidare till sidfönster som vi flyttat gång på gång på ritningen. till en början en halvmåne av fem stycken fönster... visade sig att ett av fönstrena skulle hamna mitt i golvnivån mellan våningarna... vi ritade och funderade och vred och vändepå fönstrena... men det blir nog bra tillslut...
börjar med fönstrena i murdelen av huset. halva huset är murat och andra halvan i trä.(ska bli skönt att komma till den biten =)
Denna har vi använt ett par gånger... blanda blanda blanda...
när Oliver var lite mindre satt han i vagnen... jag hällde i murbruk, putsbruk eller flytspackel.. vlket det nu var för stunden och blandade med vatten medan robin blanda... när vi flytspacklade golevn på nedervpningen stod jag och blanda på rullande band medan robin hällde ut över golv och smetade ut det till en fin och slät yta!
Detta rummet är Kevins... ska bli Kevins. två fönster och ingång från hallen
Kevins rum var tidigare det gamla innegaraget. vi har reglat inneväggarna med plåtregler utom vid fönstrena då vi reglat med trä för bästa att skruva i... På golvet står en kastrull... där gjorde vi glögg förra julen (2008) hihi
Här är mitt och Robin rum mellan barnens rum. vi har två fönster och en altandörr ut
innifrån vårt sovrum... där cyklarna står kommer det var en stor garderob med skjutdörrar! Härligt=)
Till höger om vårt sovrum kommer Oliver få sitt rum!! Hhan har mer långsmaltrum med ett fönster, men i samma storlek som Kevin!


Sådär... lite förhandskik...

mer bilder kommer allteftersom...

1 kommentar:

  1. mitt och Robins sovrum samt Olivers rum ligger i gamla bodegan, cigaraffärslokalen... så man får lite koll på bilderna....

    SvaraRadera