*^* Mitt kaotiska liv *^*

Mitt foto
Västra Götaland, Sweden
Jag är en 24årig tjej som är "mitt i livet", "mitt upp i allt" =) Jag har två tokiga småkillar som gör mitt liv både underbart och helt oförutsägbart galet. Mitt i en stor husrenovering. Började med att vi ville ha en större hall som slutade i en "totalrenovering" och det inkluderar byte av vvs, El, Fönster, flytta väggar, flytta entre, kök, gjuta ny bottenplatta, byta tak... ja det fortsätter. Jag har blivit antagen till Socionomprogrammet i Göteborg vilket känns roligt och spännande. Att man får ta sitt liv till en annan nivå. Varit hemma till och från sedan stora killen föddes för fyra år sedan. Kombinerat mammaledigheten med kortare vikariat, timanställningar och sommarjobb. Fungerat utmärkt då vi kunnat spara mycket dagar, vara mycket med barnen samtidigt som man arbetat, fått livserfarenhet och barnen inte behövt vara alls mycket på dagis. Skolade in lillkillen på dagis nu i augusti. Nu börjar allvaret =) Massa mål och drömmar kring att se världen, skriva en bok och samtidigt vara en bra mamma och uppfostra mina två söner till fina killar. Älskar att klippa och klistra, fotografera och skriva, vilket gör Scrapbooking till ett aldelles perfekt fritidsintresse.

29 aug. 2009

Förvirring / Lösning / Skola

Skola skola skola!
Jag har kommit in på socionomprogrammet och det känns jätteroligt. Nu startar en helt ny del av mitt liv och nya mål ska uppfyllas!
Varför känns det då så dubbelt?
Jag har alltid haft kontrollen över hur mycket jag velat vara hemma. Barnen är mitt allt och att vara med dem är mitt liv. Jag har kunnat anpassa så stora killen varit ganska lite på dagis och kunnat vara hemma med lilla killen ända tills nu. Jag har kunnat jobba kvällar, helger och nätter ibland utan att sova, dock inte det ultimata. Men allt har löst sig. Jag har kunnat vara mycket med min underbara barn och det är det viktiga.
Brukar ofta säga att "jag har inte skaffat barn för att de ska växa upp på dagis". Men nu när jag sökt in på högskolan visste jag att det skulle vara dagtid men också oregelbundet precis som mitt liv alltid varit =). Alla föreläsningar är inte obligatoriska och min syster som läst ett år på juristprogrammet i Göteborg har kunnat vara hemma ganska mycket ändå.
Men när jag kom till skolan förra veckan och skulle registrera mig fick vi information om fältförlagd utbildning (även fått lite information hemskickad). Vi är ca 160 elever som antagits till socionomutbildningen medan 25-30st får gå fyra terminer fältförlagda. Det innebär vad jag förstått det som att vi kommer gå i lokaler i Hammarkullen i Göteborg där man praktiskt kommer vara delaktig i projekt i stadsdelen samtidigt som man läser teoretiskt. Det är något som jag verkligen tror man lär sig på och det vore väldigt intressant.
Nu till dilemmat:
Då är man mer regelbundet i skolan. Alltså räkna med 9:00- 16:00 fyra dagar i veckan varav man är ledig på fredagar. Detta skulle innebära då jag pendlar från Borås att jag är borta mellan 7:30 och 17:30 fyra dagar i veckan.
Positivt är att man förmodligen inte behöver läsa lika mycket hemma då det verkar som man gör mycket unde dagarna i skolan. Även positivt att barnen får kontinuitet på dagis och i tillvaron. Samt bra sätt att lära sig, måste ju ses som en bra merit när man slutar skolan.
Negativt är att det är sååå långa dagar. Jag kommer nog kunna lämna barnen på dagis vilket känns skönt då jag kan ha lite kommunikation där med och vara delaktig i barnens vardag samt att de slipper lämnas 6:30 som det blivit om jag ej hunnit och Robin måste göra det då han börjar sitt jobb 07:00. Sedan att jag inte får se barnen så mycket. Kommer jag fixa att komma hem 17:30 fyra dagar i veckan !? Kunde visserligen sluta 15:00 vissa dagar och då är jag hemma 16:30 vilket känns som stor skillnad.
Men samtidigt kanske jag inte behöver studera lika mycket kvällstid och kan ha mer kvalitetstid den ytterst lilla tid (1,5 timma) som jag kommer se dem på kvällarna. De kommer ju dessutom få långhelg från fredag-söndag.
Funderat och funderat... jag har ju nästan jobbat heltid innan men anpassat mina tider mycket och det har fungerat. Vad som faktiskt känns jobbigt är att det blir långa tider på dagis. Jag och Robin har pratat och pratat. Han vill heller inte säga till på sitt jobb att han ska vara ledig då han varit pappaledg ganska mycket. Arbetar på en mansdominerad arbetsplats där de flesta är äldre (var inte hemma med sina barn) eller yngre (har inga barn) så är inte alltid lätt att förstå. Men vi, eller jag kom fram till att kan inte barnen vara hemma något kan jag inte välja den fältförlagda utbildningen.
Lösning: Robin kommer förmodligen vara hemma varje onsdag lite längre fram när han jobbat en bit in på terminen då han ska ha lite mer ansvar nu i början av hösten. Hans pappa, barnens farfar är arbetslös och kommer ha barnen varje onsdag så länge han inte har jobb och det känns okej. Han är underbar!! Känns så skönt. Då är barnen på dagis mån och tis heldagar och hemma onsdagar och sedan på dagis igen heldag på torsdag. Känns helt okej för oss båda att de är tre heldagar och samtidigt får de kontinuiteten och även lite värdefull tid tillsammans med släktingar. Min mamma, barnens mormor kommer eventuellt hämta barnen lite tidigare någon gång i veckan.
Känns som allt faller på plats. Nu är det bara jag som ska försöka smälta det hela med min tider, fixar jag det?? Att jag pendlar 3timmar per dag får jag väl försöka göra lite effektiv pluggtid av så jag kan vara med barnen hela helgerna och kvällarna. Skönt att få vara hemma hela fredagar med. Egentligen är det meningen att man ska ha egna studier då och använda tiden till att läsa. Men den tiden kan jag ju anpassa till då barnen sover.
hm.. tänk om jag inte ens kommer in. Lät som jag skulle komma in på den fältförlagda under registreringen om jag var säker på att gå den. Men man kunde kryssa i antingen "jag vill gärna gå den" eller "jag kan tänka mig att gå den" och med tanke på all osäkerhet som jag beskrivit fyllde jag i "jag kan tänka mig gå den". Det var inte många som sökt den då men är det många som gjort det tills nu på måndag då får förmodligen alla "säkra" platserna först, medan är det inte många som sökt kanske jag får möjlighet att välja den. Oavsett vilket jag får nu så tror jag det ordnar sig. Nu har jag en lösning i båda fallen.
Så, nu har jag dessutom fått skriva av mig =)

2 kommentarer:

  1. Shit va du ordbajsar ;) typiskt tjejer att vela fram och tillbaka...

    SvaraRadera
  2. tack tack Anders för att du sammanfattar mina tankar så bra...

    Hur ska man annars komma fram till en lösning om man inte funderar åt båda hållen!!

    SvaraRadera