*^* Mitt kaotiska liv *^*

Mitt foto
Västra Götaland, Sweden
Jag är en 24årig tjej som är "mitt i livet", "mitt upp i allt" =) Jag har två tokiga småkillar som gör mitt liv både underbart och helt oförutsägbart galet. Mitt i en stor husrenovering. Började med att vi ville ha en större hall som slutade i en "totalrenovering" och det inkluderar byte av vvs, El, Fönster, flytta väggar, flytta entre, kök, gjuta ny bottenplatta, byta tak... ja det fortsätter. Jag har blivit antagen till Socionomprogrammet i Göteborg vilket känns roligt och spännande. Att man får ta sitt liv till en annan nivå. Varit hemma till och från sedan stora killen föddes för fyra år sedan. Kombinerat mammaledigheten med kortare vikariat, timanställningar och sommarjobb. Fungerat utmärkt då vi kunnat spara mycket dagar, vara mycket med barnen samtidigt som man arbetat, fått livserfarenhet och barnen inte behövt vara alls mycket på dagis. Skolade in lillkillen på dagis nu i augusti. Nu börjar allvaret =) Massa mål och drömmar kring att se världen, skriva en bok och samtidigt vara en bra mamma och uppfostra mina två söner till fina killar. Älskar att klippa och klistra, fotografera och skriva, vilket gör Scrapbooking till ett aldelles perfekt fritidsintresse.

29 okt. 2009

Delkurs 1

Ja.... snart är första delkursen avslutad på socionomprogrammet!
Vi har nog fått en väldigt sor överblick i allt vad socialt arbete innebär. Jag har massa lösa begrepp och massa info som jag inte riktigt placert ännu... Men jag tror att jag kommer ha tid på mig under skolans gång att stoppa ner allt jag lärt mig i olika fack =)

Va har jag att säga nu då? Jo, jag trivs bra. Det känns väldigt skönt att allt fungerar med barnen. Vilken skillnad att studera nu när man har barn än tidigare. Jag är mycker mer effektiv. Jag tror det är för att man vet att man inte får så mycket tid så när jag väl sätter mig eller tar mig tid så gör jag vad som ska göras. När jag gick på gymnasiet så sköt jag fram det in i det sista. Jag fixade det ändå, men jag satt de sista nätterna innan något skulle in. Nu vill jag bara vara med barnen när jag kommer hem efter en lång skoldag och orkar inte sitta så sent på kvällarna. Mycket blir gjort i skolan och på bussen till och från skolan. Känns väldigt skönt!

Livet känns väldigt bra just nu... jag har pusslat så mycket med jobb nu när barnen varit små och inte gått på dagis... så man har varit med dem hela dagarna och sedan jobbat helger och kvällar... van att vara iväg mycket och inte få lika mycket "helg" eller tid med "sambon". Men nu får jag inte jobba så mycket... man får ju inte jäna över visst belopp för då får man inget studiebidrag så då kan jag inte jobba mer än två-tre pass i månaden. Så det blir väl ett pass tre av fyra helger som mest. Aldrig två pass!!! så skönt! nu när jag inte kan jobba så mycket behöver jag ju inte ta båda passen på en gång... och gör jag det ngn helg så är månadens arbete gjort. Vad vill jag ha fram??
Jo, jag har Helg, jag har kvällar och helger tillsammans med barnen och killen. Samtidigt som jag inte är stressad i skolan för det är på dagis.... och än mer positivt var att tänkte från början att barnen får gå som mest tre heldagar på dagis då jag alltid är ledig en dag i veckan och de är hemma med sin farfar en dag i veckan. Men de behöver inte ens vara där dem tiderna... ofta kan jag hämta tidigare så det känns väldigt bra, det var det som kändes mest jobbigt med skolan... just barnens lnga dagarpå dagis... men verkar lösa sig =)Jag känner inte denna eviga stress... =)

Det visade sig tydligen också att man inte behöver betala lika hög skatt nu när man inte tjänr lika mycket, vilket gör att man få ut lite mer än beräknat! Pengafrågan verkar också lösa sig... herregud vad allt é bra nu då... nu ska bara huset bli klart också... fast det behöver vi ju inte gå in på nu..

Men det var ju skolan jag skulle skriva om. Vi har haft ett projektarbete i en skola med några sjundeklassare som jag tidigare berättat. Sedan har vi hela tiden än så länge arbetat i samma grupper. Jag har verkligen lärt känna de två som är i mingrupp och de är riktigt tevliga =). Vi vet vad vi är bra på och varandras likheter och olikheter i att lägga upp arbete, leda grupper, roller vi intar och hur vi kan använda oss av varandra. Känns som vi i gruppen har en skön chargong(oj, vet inte hur man stavar det).

Vi har suttit med ett case här nu ett par dagar. en av gruppmedlemmarna var sjuk så vi satt via internet och skrev fram och tillbaka. fungerade väldigt bra faktiskt. Det arbetet ska in i morgon och vi ska även då redovisa caset för övriga i klassen, eller rättare sgt i tvärgrupper.

Vi har också skrivit en plattform. Vart vi står i livet. Vart vi står i utbildningen och vad vi vill. En plattform ska vara något som beskriver vart man är just nu... sedan kanske man kollar tillbala på den om ett år eller vid utbildningens slut och ser om man förändrats, om man ändrat tankar eller utvecklats. Det var roligt att skriva...

Närh... nu blir det dusch, soffa och tv =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar